ZoomNews

Άσκηση στο νερό: Ο φυσικός σύμμαχος της φυσικοθεραπευτικής αποκατάστασης

Μόνο οφέλη μπορεί να προσφέρει το κολύμπι στον οργανισμό των ανθρώπων κάθε ηλικίας, εφόσον φυσικά τηρούνται κάποιοι κανόνες, όπως είναι η απαγόρευση κολύμβησης μετά από φαγητό ή αλκοόλ, ο μη υπολογισμός της απόστασης που μπορούμε να διανύσουμε κλπ.
Η επαφή με το υγρό στοιχείο λειτουργεί θετικά στο μυοσκελετικό μας σύστημα, καθώς η άνωση του νερού ενεργεί προστατευτικά χωρίς υπερβολική πίεση στους μυς και τις αρθρώσεις των οστών. Συγχρόνως το κολύμπι βελτιώνει την ευλυγισία, με τη συνολικότερη εκγύμναση του σώματος, στοιχείο που διαφοροποιεί το κολύμπι από τις ασκήσεις γυμναστηρίου, όπου συγκεκριμένα όργανα γυμνάζουν συγκεκριμένες «ενότητες» του ανθρωπίνου σώματος. Παράλληλα, ο συγχρονισμός των κινήσεων δυναμώνει τους μυς με τη μεγαλύτερη αλλά ευκολότερη προσπάθεια που απαιτεί η κίνηση στο νερό. Η ενδυνάμωση των μυών συνεπάγεται και αύξηση της μυικής μάζας.
«Στη φυσιοθεραπευτική προσέγγιση, η υδροθεραπεία αποτελεί βασική επιλογή. Η μη δημιουργία κακώσεων μέσω της άσκησης στο νερό αποτελεί θεραπευτική τεχνική, μιας και ο ασθενής κινεί τα μέλη του με ελάχιστη δύναμη, ενώ βοηθείται ουσιαστικά και από την άνωση του νερού», σημειώνει ο Φυσικοθεραπευτής-Εργοθεραπευτής Παντελής Ι. Κυριάκης (http://kyriakisphysicaltherapy.gr).
Σε ποιες παθήσεις συστήνεται η υδροθεραπεία
Η υδροθεραπεία κρίνεται επωφελής σε όλα τα μυοσκελετικά σπονδυλικά προβλήματα (αυχεναλγία, οσφυαλγία, πόνοι στη θωρακική μοίρα), εφόσον έχει αναταχθεί το σπονδυλικό πρόβλημα.
«Εάν ο ασθενής δεν αναταχθεί και κολυμπήσει, το πιο πιθανό είναι να πονέσει περισσότερο όταν βγεί από το νερό. Ο ειδικός φυσιοθεραπευτής θα κρίνει την περίοδο που ο ασθενής μπορεί άφοβα να κολυμπήσει, πάντα με ήπιο τρόπο και ακολουθώντας τις συμβουλές που θα του δοθούν.
Η καλύτερη φυσικοθεραπεία για την σπονδυλική στήλη είναι το κολύμπι. Απαραίτητο όμως είναι σε κάθε περίπτωση να αποφεύγεται η επαφή με κρύα νερά σε πισίνα ή θάλασσα, γιατί ενδεχομένως ο μυς να κάνει συσπάσεις και να δημιουργήσει πρόβλημα. Η μέση πάντως δυναμώνει με το κολύμπι, αρκεί αμέσως μετά να μην μείνει εκτεθειμένη σε ρεύματα. Συνιστάται άμεσο σκούπισμα και παραμονή για λίγο σε μέρος που το βλέπει ο ήλιος», τονίζει ο κ. Κυριάκης.
Θεραπείες Αποκατάστασης
Η καλύτερη αποκατάσταση είναι αυτή που συμβαίνει μέσα σε νερό. Οποιαδήποτε μυϊκή ατροφία, ή δυσλειτουργία που έχει ξεπεράσει την οξεία φάση της, ή αποκατάσταση μετά από κατάγματα έχουν πολύ καλή πρόγνωση και αποκαθιστώνται συντομότερα.
Το ιδιαίτερα θετικό αποτέλεσμα είναι αφενός η αύξηση της μυικής δύναμης και αφετέρου η σταδιακή αύξηση της τροχιάς της κίνησης.
Η θεραπευτική άσκηση στο νερό, φυσικά εφαρμόζεται σε πισίνα, υπό την επίβλεψη ειδικού φυσιοθεραπευτή και έχει ως στόχο την αποκατάσταση συγκεκριμένων παθήσεων όπως π.χ. το μειωμένο εύρος κίνησης, προβλήματα στη βάδιση, μυική αδυναμία, μυικός σπασμός κλπ.
Υδροθεραπεία και ηλικιωμένοι
Συνιστάται η ελεγχόμενη κίνηση μέσα στο νερό, που βοηθάει πολύ στην περίπτωση της οστεοπόρωσης, ειδικά στις γυναίκες οι οποίες υποφέρουν συχνότερα από τους άνδρες.
Γενικός φυσιοθεραπευτικός κανόνας είναι πρώτα να έχει αναταχθεί το όποιο πρόβλημα και μετά να ακολουθήσει η υδροθεραπεία.
Φυσικά δεν συστήνεται σε καμία περίπτωση κολύμβηση όταν υπάρχει έντονος πόνος και δυσλειτουργία της σπονδυλικής στήλης.
«Ένας παράγοντας που ίσως δεν έχει αξιολογηθεί ιδιαίτερα, ενώ είναι πολύ σημαντικός, είναι η επίδραση της ελαφριάς άσκησης στο νερό στους εσωτερικούς μύες, όπως είναι η καρδιά και οι πνεύμονες. Η ενδυνάμωση των μυών αφορά και αυτούς, βοηθώντας τους να λειτουργούν καλύτερα, ενώ αυξάνει την καρδιακή ενέργεια, με συνέπεια η καρδιά ως αντλία αλλά και οι πνεύμονες να λειτουργούν αποτελεσματικά», καταλήγει ο κ. Κυριάκης.

Related Posts