ZoomNews

Μήπως πάσχετε από Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης;

Το υπερβολικό και παρατεταμένο άγχος μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση του Συνδρόμου Επαγγελματικής Εξουθένωσης, συνέπεια του οποίου είναι η δυσκολία ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις με μείωση της παραγωγικότητας και του κινήτρου για εργασία.

Τα συχνότερα συμπτώματα, όπως μας εξηγεί η κλινική ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια Ελευθερία Μουστάκα, είναι:

.    Συνεχόμενο αίσθημα κόπωσης

.    Αίσθημα αποτυχίας και αβοήθητου

.    Έλλειψη κινήτρου

.    Μειωμένη ικανοποίηση

.    Αλλαγές στον ύπνο ή/και την όρεξη

.    Απροθυμία τήρησης του ωραρίου εργασίας (καθυστερεί ή/και φεύγει πολύ νωρίς)

.    Συχνοί πονοκέφαλοι, μυϊκοί πόνοι και οσφυαλγία

Η έγκαιρη επισήμανση των συμπτωμάτων αυτών είναι σημαντική προκειμένου να αντιμετωπιστεί ευκολότερα το σύνδρομο, καθώς αρχικά τα συμπτώματα αυτά είναι ηπιότερα ενώ με την πάροδο του χρόνου επιδεινώνονται.

Για την αποφυγή του συνδρόμου η κ. Μουστάκα συμβουλεύει τους ανθρώπους να μάθουν να λένε όχι. «Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν σαφή όρια στη δουλειά και να μην γίνεται κάποιος διαρκώς θύμα εκμετάλλευσης». Για παράδειγμα, στην περίπτωση ανάθεσης μιας επιπλέον ανεπιθύμητης αρμοδιότητας είναι απλό να αρνηθεί κάποιος εξηγώντας τους λόγους.

Ένα άλλο σημείο που πρέπει εστιάσει κάποιος με το σύνδρομο είναι η φροντίδα του εαυτού του. Είναι η κατάλληλη στιγμή για να ασχοληθεί με ό,τι τον ευχαριστεί και μειώνει το άγχος του, όπως για παράδειγμα να διαβάσει το αγαπημένο του βιβλίο  ή να ξεκινήσει ορειβασία. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να περιορίσει και ορισμένες απλές και καθημερινές συνήθειες που αυξάνουν το άγχος και την εγρήγορση, όπως η κατανάλωση καφεΐνης, αλκοόλ και καπνίσματος.

«Τόσο η καφεΐνη που αυξάνει την εγρήγορσή μας όσο και το αλκοόλ και το κάπνισμα αυξάνουν τα επίπεδα του άγχους, επηρεάζουν τον ύπνο οδηγώντας ακόμη και σε κρίσεις πανικού σε άτομα που είναι πιο ευάλωτα. Ενώ πιστεύεις πως το τσιγάρο και το αλκοόλ σε χαλαρώνουν, στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Προσπάθησε λοιπόν να τα αποφεύγεις», τονίζει η κ. Μουστάκα.

Η γυμναστική βοηθάει σε πολύ μεγάλο βαθμό, όχι μόνο σωματικά, αλλά και ψυχικά, καθώς συμβάλλει στην έκκριση των λεγόμενων «χαρούμενων ορμονών», που σου φτιάχνουν τη διάθεση. Τριάντα λεπτά γυμναστική τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας αρκούν.

Γενικά, η επανάκτηση της ψυχικής και σωματικής ισορροπίας απαιτεί την εξεύρεση χρόνου για τον εαυτό μας και διαχείρισης του άγχους μας. Το «όχι» στις υπερβολικές απαιτήσεις των άλλων αποτελεί πάντα μια επιλογή.

Related Posts

%d bloggers like this: