ZoomNews

Ποια η σχέση διατροφής-κατάθλιψης;

Υπάρχει μια διαρκής και άρρηκτη σχέση μεταξύ διατροφής και ψυχολογίας… Όταν είμαστε στενοχωρημένοι, απογοητευμένοι, μελαγχολικοί καταφεύγουμε στο φαγητό για να μας «ανεβάσει» ψυχολογικά, πολλές φορές όμως συμβαίνει και το αντίστροφο. Η διατροφή μας επηρεάζει την ψυχολογία μας και την εμφάνιση διαταραχών της διάθεσης όπως η κατάθλιψη. Σύμφωνα με έρευνες της νευροψυχιατρικής επιστήμης, ασθενείς με ψυχικές διαταραχές παρουσιάζουν σημαντικές διατροφικές ανεπάρκειες όπως είναι η έλλειψη υδατανθράκων, ω-3 λιπαρών οξέων, αμινοξέων αλλά και βιταμινών και μετάλλων που είναι πρόδρομες ενώσεις νευροδιαβιβαστών.

Ας δούμε, όμως, με τη σειρά τη συμβολή των μακροθρεπτικών συστατικών στη βελτίωση της διάθεσης και την πρόληψη εμφάνισης διαταραχών όπως η κατάθλιψη…

Υδατάνθρακες… οι πολύτιμοι!

Αποτελούν τη βασική και άμεση πηγή ενέργειας του οργανισμού και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη δομή και τη λειτουργία του. Μετά την κατανάλωση ενός γεύματος πλούσιου σε υδατάνθρακες διεγείρεται η έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας, η οποία λειτουργεί σαν «κλειδί» βοηθώντας τη γλυκόζη να μπει μέσα στα κύτταρα, όπου χρησιμοποιείται ως καύσιμο. Παράλληλα, όμως, δίνεται το έναυσμα για την είσοδο της τρυπτοφάνης στον εγκέφαλο όπου επηρεάζει τα επίπεδα νευροδιαβιβαστών. Έτσι λοιπόν, η υιοθέτηση μιας διατροφής χαμηλής σε υδατάνθρακες φαίνεται να προάγει την εμφάνιση κατάθλιψης, δεδομένου ότι η παραγωγή των χημικών ουσιών του εγκεφάλου, σεροτονίνη και τρυπτοφάνη, που προάγουν το αίσθημα της ευεξίας, προκαλείται από τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες.

Τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό;

Καταναλώστε τρόφιμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη όπως ορισμένα φρούτα και λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, ζυμαρικά, κλπ τα οποία επιδρούν άμεσα στα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα προσφέροντάς σας ενέργεια και βελτιώνοντας τη διάθεσή σας…

Για καλύτερα αποτελέσματα, καταναλώστε καθημερινά τρόφιμα πλούσια σε τρυπτοφάνη όπως η γαλοπούλα, το κοτόπουλο, το ψάρι, τα μπιζέλια, οι ξηροί καρποί, οι ηλιόσποροι, οι κολοκυθόσποροι κ.ά.

Πρωτεΐνες… της διάθεσης

Οι πρωτεΐνες κατά την πέψη τους διασπώνται σε αμινοξέα όπως η τρυπτοφάνη, τυροσίνη, φαινυλαλανίνη, και μεθειονίνη, τα οποία συμβάλλουν στην παραγωγή των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου και είναι συχνά χρήσιμα στη θεραπεία διαταραχών της διάθεσης συμπεριλαμβανομένης της κατάθλιψης. Ένα αμινοξύ ιδιαίτερης σημασίας για την πρόληψη της κατάθλιψης είναι η τρυπτοφάνη, η οποία αποτελεί δομικό συστατικό ενός σημαντικού νευροδιαβιβαστή, της σεροτονίνης.

Τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό;

Εντάξτε στο εβδομαδιαίο μενού τρόφιμα όπως το κρέας, τα πουλερικά, το ψάρι, τα γαλακτοκομικά κατά προτίμηση χαμηλών λιπαρών, αλλά και τα όσπρια και προϊόντα σόγιας που περιέχουν πρωτεΐνες.

Λιπαρά οξέα… το φυσικό αντικαταθλιπτικό

Πολλά είναι πλέον τα δεδομένα που δείχνουν ότι η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε ω-3 λιπαρά οξέα συμβάλλουν στην πρόληψη της εμφάνισης κατάθλιψης, πιθανώς λόγω της βιομετατροπής τους σε λευκοτριένια, προσταγλανδίνες, και άλλες χημικές ουσίες που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του εγκεφάλου.  Τα ω-3 λιπαρά οξέα βρίσκονται κυρίως σε λιπαρά ψάρια κάτι το οποίο γεννά το ερώτημα… καταναλώνουμε επαρκώς ψάρια; Δεδομένα δείχνουν ότι τα τελευταία χρόνια καταναλώνουμε λιγότερη από τη συνιστώμενη ποσότητα ψαριών εβδομαδιαίως.

Τι μπορείτε να κάνετε γι’ αυτό;

Φτιάξτε το εβδομαδιαίο μενού σχεδιάζοντας 2 φορές την εβδομάδα να καταναλώσετε ψάρι κατά προτίμηση λιπαρό όπως σολομός, σαρδέλες, σκουμπρί κ.ά.

Ποιο είναι το συμπέρασμα απ’ όλα αυτά; Ότι μία ισορροπημένη διατροφή βασισμένη στις αρχές της Μεσογειακής διατροφής δε μας χαρίζει μόνο σωματική αλλά και ψυχική υγεία και ευεξία τα οποία συνιστούν το… αντικαταθλιπτικό μας ελιξίριο!

 

Related Posts

%d bloggers like this: